Week 10 Outreach preparations

10 december 2020 - Herrnhut, Duitsland

He allemaal,

Op het moment zijn we volop bezig met voorbereidingen voor de outreach. We hebben officieel te horen gekregen dat onze vlucht vertrekt op zaterdag 19 December, dat betekent dat we vrijdag 18 December vertrekken, het was lang wachten tot de prijzen van de tickets daalden maar uiteindelijk hebben we de tickets geboekt. De timing is perfect ook omdat sinds gisteren de regels rondom Covid zijn aangescherpt we moeten nu overal waar we zijn een mondkapje behalve in je eigen huis natuurlijk en je mag van 10 uur  'savonds tot 6 uur sochtends niet buiten op straat lopen. We zijn dus heel opgelucht dat we toch nog naar Brazilië kunnen vliegen. We zullen met de trein van Lobau naar Dresden gaan en van Dresden met een soort intercity naar Frankfurt, vanaf Frankfurt zullen we naar Parijs vliegen en vervolgens hebben we daar een overstaptijd van 10 uur en gaan vanaf Parijs naar Rio, vanaf Rio zullen we naar Recife vliegen maar ook in Rio hebben we eerst een overstaptijd van 10 uur. Al met al is het een aardig pittige reis helemaal als je bedenkt dat iedereen als bagage een grote rugtas van 60 liter mee moet slepen, maar goed we zijn al lang blij dat we naar Brazilië kunnen en moeten we er wat voor over hebben. We zullen de eerste weken in Recife verblijven hoogstwaarschijnlijk op een YWAM basis, de laatste locatie waar we zullen verblijven zal Rio zelf zijn wat de 2e locatie is weten we nog niet. Op het moment krijgen we les in "team Dynamics" hoe het is om als team te functioneren, hoe we met elkaar omgaan helemaal nu het intenser word ook krijgen we les over de cultuur in Brazilië en hoe omgaan met "culture shock" omdat als je als rijke westerling naar een 3e wereld land gaat het een aardige klap kan zijn. We krijgen ook les in "hoe geef je een spreekbeurt of les in een andere cultuur" omdat je nu natuurlijk met alles rekening moet houden vertalers, een andere cultuur, wat kan ik wel en niet zeggen. Ook  zijn we praktisch bezig met voorbereiding spullen bestellen zoals slaapzakken, klamboes, slaapmatten en noem maar op ik geloof dat we nu elke dag wel in totaal minimaal 20 pakketjes binnen krijgen hier op de basis. Zoals ik aangaf in het vorige verhaal zullen we in totaal 8 weken in Brazilië blijven en als we terug komen in Duitsland zullen we hoogstwaarschijnlijk 2 weken in quarantaine worden geplaatst. Iedereen is heel enthousiast voor Brazilië, we geven onszelf al les in de salsa en spreken, persoonlijk zie ik zelf heel erg uit naar het eten in Brazilië omdat Brazilië bekend staat om goede bbq's en veel vlees en aangezien ik een geboren carnivoor ben zal ik me daar wel thuis voelen.

Ook heb ik afgelopen een beslissing gemaakt over mijn toekomst. Sommige wisten hier al wat van maar ik heb sterk het gevoel dat God mij in Herrnhut wil hebben. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk dit is nu een proces van 2 jaar. Toen ik 2 jaar met een vriend van mij Herrnhut had bezocht voelde ik mij thuis hier, sterker nog het moment dat we Herrnhut binnen reden hoorde ik een duidelijke stem zeggen: Welkom thuis, vanaf toen heb ik de beslissing gemaakt om eerst een DTS te doen in Herrnhut en misschien meer. Nu 2.5 a 3 maand dat ik hier zit liep ik heel erg te twijfelen, in de eerste 2 weken van DTS hebben een stuk of 5 a 6 mensen gezegd "misschien moet je terug komen als "staff" met een gekke bek, als 1 of 2 mensen dit zeggen zou ik me er niet zoveel van aan trekken maar als ik hier serieus over loopt na te denken en 5 a 6 mensen zeggen dit tegen mij begin ik er toch serieuzer over na te denken. Afgelopen Woensdag zat ik op mijn vastte plek na te denken hierover en hiervoor de bidden en na 2 maand van onzekerheid dacht ik bij mezelf "screw it im gonna do it" het moment dat ik dit uitsprak voelde ik een rust over me komen een enthousiasme en alsof een last van mijn schouder viel. Ik heb dus officieel besloten dat ik na mijn DTS voor YWAM ga werken in Herrnhut. Deze keuze heeft redelijke grote consequenties, ik zal naar Herrnhut verhuizen hier een appartement moeten zoeken, beslissen hoelang ik eerst nog in Nederland blijf maar ik zal ook een thuisfront team moeten opzetten mensen die voor me bidden de omgeving laat weten hoe het met me gaat en dat soort zaken. Ook zal ik financiële sponsors moeten zoeken mensen die mij financieel willen steunen die mij supporten in wat ik ga doen. Nu hoor ik je misschien vragen maar wat ga je doen? Ik heb besloten dat ik in mijn eerste jaar een DTS wil staffen, dat houd in dat ik dezelfde school ga leiden die ik nu aan het volgen ben ik zal jongeren 1 op 1 begeleiden in een DTS. YWAM verwacht dat als je staff word je minimaal een commitment aan gaat van 2 jaar dus dat betekent dat ik hier sowieso 2 jaar zit, wat ik het 2e jaar ga doen weet ik nog niet precies maar daar gaat God vanzelf in spreken daar vertrouw ik op. Afgelopen jaar was een gigantische emotionele rollercoaster vol met ups en downs maar alles wat is gebeurd heeft ervoor gezorgd dat ik deze keuze heb gemaakt, midden in mijn depressie heb ik Gods hand mogen zien, heb ik mogen zien dat hij mij niet los laat en nooit heeft losgelaten. Achteraf kan ik zeggen dat ik blij ben met alles wat er is gebeurd want alles is een ervaring die we meenemen op onze reis in het leven en alles wat ik heb mogen doen waar ik doorheen ben gegaan neem ik mee in dit nieuwe avontuur. Voor nu is mijn eerste prioriteit de outreach natuurlijk maar dat neemt niet weg dat ik gigantisch enthousiast ben voor wat de toekomst gaat brengen!

Ik heb ook een vraag voor jullie, zoals ik aangaf heb ik mensen nodig die mij financieel willen steunen want ik moet hier leven een appartement betalen en binnen YWAM zal ik waarschijnlijk veel gaan reizen waar ik natuurlijk ook geld voor nodig heb. Ik wil jullie vragen om nu alvast na te denken/bidden of jullie mij financieel willen supporten niet alleen financieel maar ook in gebed. Het is nog lang niet zover maar ik ben liever te vroeg dan te laat.

Ik hou jullie op de hoogte en als je vragen hebt schroom dan niet om me een berichtje te doen, bedankt voor het lezen!

1. Jan Wolfsen:
    26 december 2020
    Gaaf man, ga voor je bidden dus gooi me maar in de gebeds app.
    Zegen