Week 7 en week 8

22 november 2020 - Herrnhut, Duitsland

He allemaal daar zijn we weer met wat nieuwe updates,

Week 7

Om eerlijk te zijn is er niet geweldig veel gebeurd. Vorige week was het onderwerp "friendship with God" en de leraar was Dan Baumann. Toen die begon met lesgeven kondigde die al aan dat die normaal gesproken les geeft doormiddel van verhalen, eerst dacht ik nog bij mezelf hoe die in de vrede dat wou gaan doen, maar als je de dood meerdere malen in de ogen hebt gekeken heb je ook zeker wel wat te vertellen. Dit waren niet zomaar verhalen; van hoe zijn hoofd in 2en is gespleten en doktoren zeiden dat als die het overleeft die voor altijd een kastplant zou zijn tot aan langzaam van een berg glijden richting een afgrond en zich wonderlijk vasthoud aan 2 grassprietjes die niet afbraken, ja je leest het goed 2 grassprietjes. Ook heeft deze man onterecht 9 weken vast gezeten in Iran, met 2 keer de doodstraf op zijn hoofd voor Christen zijn en verdenking van spionage en dan nog tegen de man zeggen die elke dag de taak heeft om je in elkaar te slaan "joh laten we vrienden zijn" daar kunnen wij nog een hoop van leren. Afijn je snapt dat dit aardig indrukwekkend was ik raad iedereen aan om zijn boek "Cell 58" te lezen. Door zijn getuigenissen liet die het thema van de week weerspiegelen dat die hier kon zijn omdat Jezus zijn vriend is en met hem meegaat, en het is niet door God dat die vast heeft gezeten of meerdere malen de dood in de ogen heeft gekeken maar God heeft de situaties wel gebruikt zodat hij daarna kon getuigen van zijn vriendschap voor ons. Ook heb ik geleerd dat God niet altijd direct spreekt tot ons, het enige wat we dan kunnen doen is leunen op zijn karakter, hoe we hem kennen in ons leven en hoe die was 2000 jaar geleden in de bijbel. Persoonlijk kon ik dit goed gebruiken bij het maken van keuzes voor mijn eigen toekomst, omdat God ook niet altijd direct tot mij spreekt over mijn keuzes moet ik loslaten, leunen in zijn karakter en ja dat kan zeer beangstigend zijn maar een leven met angst is alleen maar een uitnodiging om God nog meer te betrekken.

Week 8

In deze week had ik aardig wat dingen te verwerken, ik zat niet heel erg lekker in mijn vel en we hadden deze week ook nog eens een aangepast rooster. We kregen een aangepast rooster omdat we een docent uit Amerika hadden en omdat die natuurlijk niet fysiek bij ons kon zijn vanwege Covid moesten we weer alles via Zoom doen en omdat we met tijdverschil zaten moesten we een middenweg vinden dus hadden we vaak in de avond les. Maar goed al met al werd het voor mij een beetje veel en begon ik het te verwerken op mijn eigen manier, en meestal is onze eigen manier niet de juiste manier. Veel van mijn medestudenten merkte het dat ik vaak weg was, als ze iets organiseerden bijvoorbeeld een spelletjes avond begon ik mezelf te isoleren van de groep, dit was mijn manier van verwerken lange wandelingen van 7 km muziek op en ergens heen lopen zonder plan terwijl het soms juist goed is om onder de mensen te zijn. Ik had donderdag overdag een gesprek met een staflid van de basis en dit was heel bemoedigend precies wat ik nodig had en diezelfde avond hadden we met de studenten een spelletjes/worship avond georganiseerd en hier kwam ik erachter dat mensen achter mijn rug om veel voor mij hadden gebeden sommige zelfs elke ochtend een halfuur. Dit was zeer bemoedigend en fijn om te horen ondanks dat ik denk dat ik beter alleen af ben en mezelf een beetje verwijder van de groep dat er dan toch mensen zijn die voor me bidden, dat er hier mensen zijn die zeggen ik ben blij dat je weer terug bent, in deze avond heb ik geleerd wat het is om "echt" community te zijn. Community zijn is niet je vriendengroep een dure mooie engelse naam geven zodat het leuker lijkt maar het is echt met elkaar optrekken op een diep persoonlijk niveau elkaar steunen op een mentaal en geestelijk level ook als iemand niet lekker in zijn vel zit. Ik wist voordat ik op DTS ging dat ik mezelf tegen zou komen hier had ik ook rekening mee gehouden maar wat ik ook dacht was: ik ga mezelf tegen komen maar dat zal ik samen met God oplossen, wat wel onverwacht kwam is dat God ons tegemoet komt precies op de plek en op de manier hoe we het op dat moment nodig hebben, in mijn geval was dat sociaal contact daar waar ik me van afzonderde werkte God juist doorheen om mij verder te helpen wat eigenlijk een geweldig proces is omdat we dan onze problemen/angsten onder ogen moeten komen.

We gaan nu week 9 in wat inhoud dat we nog 2 lesweken hebben en 1 week voor outreach voorbereiding. Of de outreach doorgaat is nog onzeker, op dit moment word er hevig overlegd/gebeden door het baseleadershipteam dus niet de DTS staf. Dit is dus het leiderschapsteam van de gehele basis hier in Herrnhut, ze zijn ook in overleg met het YWAM European school team en dit is weer het team dat over alle scholen gaat in heel Europa van YWAM. Zoals je merkt zijn er veel partijen bij betrokken om deze beslissing te maken, als het goed is krijgen we deze week te horen of het doorgaat of niet en als het leiderschapsteam groen licht geeft is het alsnog onzeker omdat de landen waar we heen zouden gaan ook nog de grenzen kunnen dicht kunnen gooien. Team Griekenland heeft al te horen gekregen dat ze geen slaaplocaties kunnen regelen in Griekenland, dus we zien de outreach allemaal niet zo rooskleurig in. Dit is natuurlijk heel erg balen want wat gaat er dan over 3 weken gebeuren, sturen ze ons naar huis of verzinnen ze iets anders? Ook zitten we hier met een paar studenten die niet meer naar huis kunnen, dat is omdat ze nu in een rood gebied wonen en hun thuisland strikte regels heeft nog strikter dan Nederland. Al het gebed is dus welkom zoals je begrijpt voor de Outreach wat wijsheid is om te doen maar ook voor de studenten die geen idee hebben wat ze moeten doen als de DTS eindigt over 3 weken. Persoonlijk ben ik redelijk kalm onder de situatie natuurlijk is het jammer als de Outreach niet door kan gaan maar ik ben al zo dankbaar voor er al in de lesfase is gebeurd en alleen dat was het al waard.

Ik denk dat dit alle highlights wel waren voor de laatste 2 weken bedankt voor het lezen!

1. Daan Van der Linde:
    22 november 2020
    Mooi Damian, we bidden voor jou en de outreach
  2. Anja Van der Linde:
    22 november 2020
    Wij blijven biddend om jullie heen staan lieve Damian!🙏 Trots op jou jongen.
  3. Gert:
    23 november 2020
    Mooi Damian! Wie we zijn is belangrijker dan wat we doen.